وب­سایت (website) چیست؟

به طور خلاصه وب‌سایت یک ساختار تعریف شده (به وسیله­‌ی زبان­های مختلف برنامه‌­نویسی یا CMSها)، در فضایی مشخص از ابر بستر اینترنته که شامل  مجموعه ای از صفحات با اطلاعات و محتوای گوناگون و در فرمت‌های متفاوت (ویدئو، عکس، نوشته و …) می‌باشد. این صفحات دارای پیوستگی و ارتباط هستند. هر وب‌سایت با دامِین و دامنه مشخص برای کاربران اینترنت و با IP اختصاصی برای شبکه­‌ی اینترنت قابل شناسایی است.

مشهورترین زبان­‌های برنامه‎‌­نویسی برای سایت‌­نویسی شامل HTML، CSS،Javascrip ،Php ، Asp و… می‌شوند. معروف‌ترین سیستم‌­های مدیریت محتوا (CMSها) برای طراحی وبسایت، وردپرس (wordpress)، جوملا (joomla)، دروپال (drupal) و … هستند.

1. تفاوت وب‌سایت و سایت

وب‌سایت و سایت در ایران به یک مفهوم واحد اطلاق می شود که تا حدودی اشتباه است. چرا که سایت (site) در زبان انگلیسی به معنای جا یا موقعیت مکانی است که گاهی فارسی زبانان هم از این واژه استفاده می­‌کنند؛ مثلا سایت نظامی. واژه­‌ی درست برای تارنماهای اینترنتی، وب­‌سایت (website) است که نشانگر محلی از وب (شبکه­‌ی اینترنت) می­‌باشد.

2. اهمیت وب‌سایت

انسان در هر دوره­ای از تاریخ برای زندگی، پیشرفت و حتی بقا، نیاز به استفاده از جدیدترین ابزار موجود دارد. به این اصل سازگاری می­‌گویند. داروین در نظریه ی مشهور خود (نظریه‌­ی انتخاب طبیعی، که قسمتی از مبحث فرگشت (تکامل) است)، ژن ماندگار را، دارای توانایی سازگاری با محیط می­‌داند و معتقد است حتی قدرتمندترن ژن‌­ها هم در صورت ناسازگاری با شرایط طبیعی از بین خواهند رفت. می‌­خواهیم ازین مثال استفاده کنیم و به اهمیت بحث سازگاری با شرایط زمان، در چارچوب فعالیت­‌های اقتصادی نگاهی بیندازیم.

به سال‌های قبل نگاه کنید؛ چند کمپانی بزرگ و برند مشهور را به یاد دارید که اکنون یا نامی از آنها نمی­‌شنوید یا در بازار هدف خود بسیار کمرنگ شده اند؟  مثال: بازار تلفن‌های همراه و برند نوکیا. نوکیا تا قبل از ظهور پدیده‌ی گوشی‌های لمسی و هوشمند حاکم بلامنازع بازار موبایل بود و سونی اریکسون با اختلاف قابل ملاحضه‌ای پشت سر نوکیا حرکت می­‌کرد، اما به محض تغییر نسل تلفن­‌های همراه، این دو کمپانی به شدت روند نزولی خود را آغاز کرده و بازار را در اختیار اپل و سامسونگ قرار دارند. چرا؟ دلیل واضح است؛ عدم سازگاری با شرایط جدید و نیازهای مدرن جامعه­‌ی هدف؛ و این یعنی: حذف.

در زمانه­‌ی مدرن، دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) و بهره‌مندی از مواهب بازاریابی دیجیتال، یک نیاز حتمی و قطعی برای توسعه‌ی فردی، رفع نیازهای زندگی بشر و همچنین ماندگاری و توسعه­‌ی مشاغل است. وب­سایت‌­ها به عنوان یکی از مهم­‌ترین (و شاید بتوانیم بگوییم مهم‌­ترین) ابزار بازاریابی دیجیتال، نقشی کاملا اساسی را در این عرصه بازی می­‌کنند. وب­‌سایت آن ابزاری از دیجیتال مارکتینگ است که بیشترین کمک را به معرفی برند شما می‌­کند و به کسب­‌و­کار شما شخصیت می­‌بخشد.

امروزه اکثر مردم، به لطف پیشرفت تکنولوژی و صنعت ارتباطات و با استفاده از تلفن ­های همراه، کامپیوتر، تبلت و … دائما در حال استفاده از فضای اینترنت برای رفع نیازهای روحی و جسمی خود هستند. همچنین توسعه­‌ی نا­متوازن و وحشتناک مصرف­‌گرایی و به دنبال آن ارزش فزاینده­‌ی مولفه‌­ی زمان در این عصر، بر نیاز مردم به استفاده از اینترنت و امکانات آن (وب­‌سایت‌ها، اپلیکیشن­‌ها و … ) افزوده است. تغییر نسل­‌ها و بلوغ یافتن متولدین عصر ارتباطات، دائما بر درصد و نسبت کاربران نت می­‌افزاید.

با توجه به آنچه گفته شد درک اهمیت وب‌سایت­‌ها و دیگر ابزار دیجیتالی، برای رفع خواسته‌های بشر در مباحث گوناگون چون آگاهی و اطلاع­‌رسانی, آموزش، فعالیت‌های اقتصادی، تبلیغات و توسعه­‌ی کسب‌­و­کارها، خدمات و نیازهای روزمره، فعالیت­های مدنی و اجتماعی، بهداشت و سلامت و …، در بهترین کیفیت و سریع­ترین زمان، کار چندان دشواری نیست.

3. اهمیت وب‌سایت‌ها برای مشاغل و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک

گوگل (google) به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین کمپانی موجود در جهان اینترنت و عرصه­‌ی دیجیتال مارکتینگ نقش حیاتی را در موفقیت بیزینس‌­های گوناگون ایفا می­‌کند. برای دیده شدن در این بستر بزرگ تبلیغاتی نیازمند وب­‌سایتی با طراحی درست، محتوای اصیل و خلاقانه، و کلیت رقابتی هستیم. موفقیت و رتبه‌گیری در گوگل در کنار کیفیت خدمات و محصولات می­‌تواند موفقیت یک فعالیت اقتصادی را تا جایگاه فوق­‌العاده‌ای تضمین کند.

علاوه بر آنچه در بخش­‌های قبل گفته شد در این قسمت به شکل تفکیک شده، چند مورد از دلایل نیاز مشاغل و کسب‌وکارها به امکانات وب­سایت را بررسی می‌­کنیم:

4. ویژگی‌های یک سایت خوب

الف. نقشه‌­ی راه هدفمند:

حافظه­‌ی نسل ما پر از فیلم‌­ها و انیمیشن­‌هاییه که در آن عده‌­ای در آرزوی ثروت، قدرت یا خوشبختی و شاید به بیان مختصر، به دنبال “موفقیت”، در پی پیدا کردن گنج یا چیزی ارزشمند بودند. خیلی ازین شخصیت­‌های نمایشی در جایی از مسیر و یا حتی در انتهای راه شکست می­‌خوردند و دلیل اکثر اینها دو چیز بود؟ نقشه‌ی تقلبی، یا درک نادرست از هدف. البته این روایات دست قهرمانان‌شان را خالی نمی­‌گذاشتند و تجربه­‌ای که آن­‌ها در مسیر آموخته بودند را دستاوردی ارزشمند قلمداد می­‌کردند؛ این معنا کاملا درست است. اما در فعالیت اقتصادی و مشاغل، هدف جایگاه نهایی را به خود اختصاص می‌دهد. پس در تعیین این هدف و انتخاب نقشه‌ی راه متناسب برای رسیدن به آن، باید دقت کرد.

برای طراحی یک سایت قبل از هر چیزی هدف و پلن مناسب با مقصد خود را تعیین کنید و بقیه مراحل را با توجه به آنها طراحی کنید.

 ب. دسترسی و روابط کاربری مناسب (User Friendly)

یک نقشه بدون علائم و راهنما، زیاد ارزشمند نیست و حتی گاهی گمراه کننده است. جویندگان گنج هم گاهی نقشه‌ی درستی در دست داشتند ولی راهنمای نامناسب منجر به شکست آنها شد.

وب‌سایت شما علاوه بر داشتن پلن، نیازمند رعایت جزئیاتی ست که رفع نیاز کاربر را به سادگی و بدون سردگمی ممکن می­‌سازند. نام‌گذاری درست صفحات، لینک دهی دقیق بین صفحات، مسیریابی مشخص برای دسترسی به دیگر برگه‌­ها، طراحی ظاهری مناسب و ساده و قابل فهم، در نظر گرفتن راه سریع برای برقراری ارتباط بین کاربر و سایت و تماس کاربر با شما، دسترسی سریع مشتری به صفحات محصول و مراحل خرید آسان از جمله مواردی است که محیط وب­‌سایت را برای مخاطبان دلپذیرتر می­‌کند.

ت. تماس با ما

میخوایی کاربر بهت اعتماد کنه؟ میخوایی نسبت به کسب‌و­کارت، از سردرگمی به اطمینان برسه؟ میخوای از وب­‌سایتت حس خوبی بگیره؟

کاری کن که راحت پیدات کنه، باهات تعامل برقرار کنه. کاری کن که حرف هم را بشنوید. همین

قرار دادن امکان و اطلاعات برقراری تماس بین مخاطب و بیزینس، یه اصل طلاییه

ث. ظاهر و طراحی زیبا

خوشگلا باید برقصن ما هم باید دست بزنیم. نه چون مجبوریم، بلکه چون دستم نزنیم که دیگه دق می­‌کنیم.

درسته شر­و­ ور گفتم ولی واقعا همینه دیگه. انسان زیبایی را دوست داره پس وب­‌سایت زیبا بیشتر نظرش را جلب میکنه. این زیبایی ­وبسایت شامل رنگ، فونت، طراحی گرافیکی، عکس­‌ها و جلوه‌­های بصری مورد استفاده، جانمایی­‌های حساب شده و دسترسی­‌های درست و … میشه. یه سایت خوشگل هم خودش میرقصه هم کاری می‌کنه که مخاطب به سازش برقصه.

ج. دسترسی به شبکه های اجتماعی:

روزی چند ساعت تو اینستا و تلگرام و واتساپ و … می چرخید؟ اطرافیانتون چقدر؟ پس مهمه دیگه. اینکه سایت به شبکه های مجازی کسب و کارِ ما دسترسی بده، هم اطمینان مشتری را بیشتر می­‌کنه هم براش جذابیت محتوایی و ذهنی داره. ضمنا می­‌تونه به درک بیشتری از محتوای کار ما دست پیدا کنه.

چ. بهینه سازی سایت (سئو(seo))

وب­‌سایت و محتوا برای اینکه مورد توجه موتورهای جست­و­جو قرار گیرند و در جهان فراگیر گوگل به نحو احسن نمایش داده شوند باید بهینه باشد. برای گوگل (google) رضایت کاربر همه چیز است. پس محتوای بهینه یعنی محتوایی که نیاز کاربر را به خوبی و با آسودگی رفع می­‌کند. علم سئو یعنی شناخت نیاز کاربر و الگوریتم­‌های کیفیت­‌سنج گوگل؛ و تسلط بر تولید محتوای متناسب با آن نیازها و قوانین. جذابیت و تازگی محتوا، کاربردی بودن مطالب، رعایت نکات نگارشی، و سهولت دسترسی به صفحات و مطالب در سایت و … از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد و ارتقا داد.

سه اصل مهم سئو: کدنویسی دقیق ، تبادل لینک مناسب و محتوای با کیفیت است.

ح. امنیت سایت:

اوج اهمیت این مساله در سایت‌های فروشگاهیه. کاربر باید خرید امنی را تجربه کنه که این امنیت از طریق گواهی SSL و کدگذاریِ ارتباط مشتری و سایت ممکن خواهد شد. ضمنا باید با رعایت موارد فنی و آپدیت­‌های به موقع، حملات هکری یا ویروسی به وب­‌سایت خود را خنثی کنید.

خ. دامنه‌­ی خوب (domain)

دامنه یا نام وب‌­سایت ما باید مناسب با نام برند، نوع کسب و کار باشد. حتی بهتر است دامِین معرف هویت آن فعالیت اقتصادی باشد. ضمنا باید توجه داشته باشیم حد‌المکان نامی را انتخاب کنیم که به راحتی به یاد بماند. رعایت این اصل به برندسازی کمک می‌کند.

د. هاست خوب (host)

کیفیت‌هاست بر روی سرعت و کارآیی سایت شما تاثیر مستقیم می‌­گذارد. نکاتی از جمله در دسترس بودن دائمی سرور هاست، حجم و پهنای باند، سرعت هاست، تعداد پایگاه داده (data base)، بک­اپ­‌‎گیری منظم، پشتیبانی، گواهی ssl رایگان و … از جمله مشخصاتی است که در خرید هاست وب‌سایت باید به آن توجه شود.

ذ. موبایل فرندلی بودن  (mobile friendly)

در روزگاری که از کودکان کم­سن تا پیران با تجربه، از موبایل به عنوان وسیله‌ی ارتباطی استفاده می­‌کنند نقش موبایل در وب­گردی‌های روزانه و بهره‌­مندی افراد از امکانات دیجیتالی، بسیار پر رنگ و حتی پر ملموس‌­تر از کامپیوترها­­ست. پس طراحی وب‌­سایت باید به گونه ای باشد که در گوشی‌های همراه به خوبی نشان داده شود و دسترسی‌های کامل را به آسانی در اختیار مخاطب وب‌سایت قرار دهد.

ر. پاسخ به سوالات متداول

 

در تعامل با کاربران همیشه یک سری پرسش­‌های پر تعداد و دغدغه­‌های تکرار شونده در ارتباط با خدمات و محصولات شما وجود دارد. می­‌توانید این سوالات را جمع‌­آوری کرده و با پاسخ دادن به آنها در بخش پرسش­‌های متداول، کیفیت پاسخ­گویی را ارتقا بدهید. این کار منجر به صرفه‌­جویی در وقت شما و مشتری می‌شود.

ز. ارتقای فنی سایت:

وبسایت شما از نظر فنی، کدنویسی و نرم‌­افزاری، باید دائما به روز شود و تعالی یابد. این کار به افزایش کیفیت خدمات، امنیت سایت و در نتیجه رضایت مراجعین کمک می­‌کند.

ژ. سرعت سایت

مصرف کننده­‌ی اینترنتی زیاد با حوصله نیست. بالا آمدن سایر صفحات پیج شما نباید زیاد طول بکشد چرا که از سمت کاربر کنار گذاشته می­‌شوید. هر چه کاربر در زمان زودتری شما را ترک کند از نظر سئو امتیاز منفی برای گرفتن رتبه در گوگل است.

س. سازگاری با مرورگرها

سایت شما باید از نظر فنی با سایر مرورگرهای پرطرفدار سازگار باشد (فایرفاکس،سافاری، گوگل کروم و ..).

ش. پیگیری کیفیت سایت از طریق گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل

گوگل آنالیتیکس (google analytics) و سرچ کنسول گوگل (google search console) دو ابزار رایگان گوگل هستند که با استفاده از آمار و مقایسه­‌ی اطلاعات وب‌سایت ما و کاربران ورودی به آن، اطلاعات مفیدی در ارزیابی عملکردی وب­‌سایت به ما ­می­‌دهند. اطلاعاتی شامل: بازدید سایر صفحات، سرعت سایت، ساعات ورود، مدت زمان ماندن در صفحات توسط کاربر و… . این اطلاعات به ما در رفع اشکالات و شناخت نقاط قوت کارمان کمک می­‌کند.

5. ویژگی‌های که یک شرکت طراحی وب‌سایت حرفه‌ای

صاحبان مشاغل برای بهره‌­مندی از مواهب یک وب‌سایت مناسب، یا باید تخصص لازم را داشته باشند یا از توان نیروهای متخصص استفاده کنند. دو وضعیت ممکن است؛ یا این کار را به شرکت یا فرد دیگر برون­‌سپاری کنند یا نیروی آشنا با این حرفه را به استخدام درآورند. خصوصیات طراح خوب به اختصار:

  • سابقه ی کار روشن
  • تخصص و آشنایی با مهارت‌های لازم (cmsها یا زبان برنامه نویسی و ..)
  • آشنا با تولید محتوا
  • قیمت منصفانه‌­ و متناسب با خدمات خود دریافت کند
  • متعهد به پشتیبانی سایت و رفع ایرادات
  • آشنایی با سئو (seo)
  • تعهد و مسئولیت‌­پذیری
  • خلاقیت، سلیقه و زیبایی­شناسی
  • انتخاب زیرساخت­‌های مناسب برای وب­‌سایت (سرور و هاست و …)
  • روحیه­‌ی کارجمعی و مشورت‌پذیری
  • شناخت بازار هدف
  • ارتباط و تعامل با کارفرما
  • در تخصص خود به روز باشد
  • مهارت تدوین نقشه­‌ی راه برای وب‌سایت
  • جزئی‌نگری و نکته‌سنجی

بیزییار به عنوان یکی از شرکت­‌های فعال در زمینه­‌ی بازاریابی دیجیتال و در راس آن طراحی و پشتیبانی وب‌­سایت، با سابقه و رزومه‌­ی مشخص، آماده­‌ی ارائه­‌ی انواع خدمات و مشاوره­‌ها به متقاضیان گرامی می‌باشد. با ما در ارتباط باشید؛ یا به قول خودمون “بسپاریدش به ما”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *